Blog Community English Payments

Miksi Suomen verkkokauppa ei yllä muun Euroopan tasolle?

Marraskuussa julkaistun PostNordin Euroopan verkkokauppakatsauksen mukaan Suomi on edelleen verkkokaupassa perässähiihtäjä. Pandemia lisäsi verkko-ostoksia Suomessakin 30 prosenttia, mutta kasvu oli pienempää kuin useimmissa maissa.

Postnordin verkkokauppakatsauksen mukaan verkkokauppa kasvoi pandemian seurauksena käytännössä kaikissa Euroopan maissa. Joillakin markkinoilla kasvu oli jopa 40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Verkko-ostamisen johtavia maita Euroopassa ovat Saksa ja Britannia. Näillä markkinoilla on korkea keskiostos ja merkittävä verkkokaupan markkinaosuus. Pelkkää vuosittaista ostosten määrää tarkastellessa listan kärjessä ovat myös Tanska, Norja ja Ranska.

 

Postnordin verkkokauppakatsauksen mukaan Euroopan kolme suosituinta tuotekategoriaa ovat kengät ja vaatteet, kodinelektroniikka sekä kirjat ja äänikirjat. Pohjoismaissa järjestys on sama.

Katsauksessa kuluttajilta kysyttiin, aikovatko he lisätä vai vähentää verkko-ostamista pandemian jälkeen. Vastaukset vaihtelivat markkinoittain. Esimerkiksi Saksassa kuluttajat tekevät paljon verkko-ostoksia, mutta haluavat asioida myös kivijalkakaupoissa.

Suomi häntäpäässä lähes kaikilla mittareilla

PostNordin katsauksessa Suomi on kahdentoista maan joukossa toiseksi viimeisellä sijalla vuosittaisten ostosten määrässä henkilöä kohden. Jälkeen jää vain Puola, jossa ostovoimakaan ei ole samalla tasolla. 

Kuusi kymmenestä suomalaisesta kertoo tekevänsä verkko-ostoksia vähintään kerran kuukaudessa. Eroa muihin pohjoismaihin on erityisesti iäkkäämpien sukupolvien suhtautumisessa verkko-ostamiseen. Iäkkäämmät Suomalaiset suhtautuvat verkkokauppaan skeptisemmin kuin muiden Pohjoismaiden seniorit.

Lukuisista tilastoista saa etsiä kaaviota, jossa Suomi olisi kärjessä. Yksi sellainen löytyy, mutta sekään ei mairittele. Suomalaiset ostavat vertailussa mukana olevista maista hanakimmin tavaraa ulkomaisista kaupoista, jopa 80 prosenttia tekee näin, suosikkina Zalando.

Sujuva maksaminen olennaista verkkokaupoissa

Suomalaiset ovat tottuneet maksamaan verkko-ostokset käyttämällä verkkopankkimaksuja. Joustavat maksamisen tavat alkavat kuitenkin nostaa päätään, maksaminen voidaan erottaa ostamisesta ja tehdä silloin kun kuluttajalle parhaiten sopii. Esimerkiksi Ruotsissa laskulla ja Swish-mobiililompakolla maksaminen ovat korttimaksujen lisäksi suosituimpia maksutapoja verkossa.

Single European Payments Area SEPA julkaisi hiljattain SRTP (Sepa Request To Pay) -palvelun määrittelyt. SRTP ei varsinaisesti ole uusi maksuväline, vaan joukko sääntöjä, viestejä ja teknisiä ratkaisuja joiden avulla maksunsaaja voi pyytää maksajalta maksun aloittamista.

Palvelusta povataan kilpailijaa perinteisille E-laskuille. Pienempiin verkko-ostoksiin reaaliaikaiset mobiilimaksut ovat loistava tapa lisätä asiakaskokemusta. Voit lukea lisää suosituimmista mobiilimaksutavoista Qvikin artikkelista Mobiilimaksaminen Suomessa – Nämä palvelut ovat käytössä juuri nyt.

Last-mile-logistiikan vaikutus

Verkkokaupan suosioon voi vaikuttaa myös Suomessa toimiva last-mile-logistiikka. Sillä tarkoitetaan viimeistä etappia asiakkaan kotiovelle, mikä on usein kallein vaihe toimituksessa. Suomessa etäisyydet moniin muihin Euroopan maihin verrattuna ovat pitkiä, ja tämä vaikuttaa toimituskuluihin.

Suomi on katsauksen ainoa maa, jossa kotiintoimitus ei yllä kolmen suosituimman toimitusmuodon listalle. Hieman yllättäen 34 prosenttia suomalaisista kertoo noutavansa lähetyksen mieluiten pakettiautomaatista.

 

Puolalaisten tapaan suomalaisista pienin osa, vain 16 prosenttia, on valmis maksamaan ekstraa ympäristöystävällisestä toimituksesta. Nopean toimituksen suhteen preferensseissä ei sen sijaan ole eroa.

Verkkokauppojen teknologia vaikuttaa ostokokemukseen ja kaupan skaalautuvuuteen

Perinteiset sähköisen kaupankäynnin alustat (esim. Shopify) yhdistävät käyttöliittymän ja taustajärjestelmän. Tämä tarkoittaa, että jos kauppias käyttää taustajärjestelmää tuotteiden hallintaan, myyntiin ja jakeluun, tulee käyttää myös alustan käyttöliittymää.

Järjestelmistä tulee helposti monoliitteja, jotka eivät skaalaudu eivätkä taivu uusiin vaatimuksiin. Moni suomalainen verkkokauppa on päätynyt perinteiseen kaupankäynnin alustaan. Pandemia on kuitenkin osoittanut että liiketoimintaa pitää pystyä sopeuttamaan ja skaalaamaan nopeasti. 

Headless Commerce -alustat eivät sisällä käyttöliittymää, vaan niillä käyttöliittymän voi toteuttaa erikseen. Käyttöliittymä ja alusta kommunikoivat API-rajapintojen avulla. 

Headless Commerce -alusta sinänsä tarjoaa kuitenkin vain osittaisen ratkaisun “monoliitti”-ongelmaan ja sitä voidaan yhä täydentää modulaarisella ratkaisulla. 

Modulaarisessa ratkaisussa jokainen toiminnallisuus on erillinen mikropalvelu. Modulaarinen alusta skaalautuu siten vaikkapa IoT-ratkaisujen tarpeeseen, pesukone voi esimerkiksi tilata lisää pesuainetta tai jääkaappi lisää maitoa kommunikoimalla modulaarisen alustan kanssa. Käytännössä modulaarinen verkkokauppa-alusta skaalautuu lähes mihin tahansa liiketoiminta tarpeeseen.

Johtopäätökset

Suomen verkkokauppamarkkinassa on vielä paljon jakamatta, joten kauppiailla on nyt erinomainen mahdollisuus hankkia asiakaskuntaa Suomesta.

Verkkokaupassa korostuu tuotevalikoiman lisäksi asiakaskokemus, helppo maksaminen, logistiikka ja vastuullisuus. Menestykseen on eväät, kunhan nämä asiat ovat kunnossa ja teknologia on skaalautuva ja joustava.

 

Kirjoittajat

Lassi A. Liikkanen, Design Director

Qvik’s Lead Product Designer Lassi A. Liikkanen is an Adjunct Professor of Human-centered Design and has a long background in academic research and development. During the past five years he has conjured stories about the digital design business and UX at Qvik. Find him on LinkedIn & Twitter 

 

 

Mikko Vahter, Senior Consultant

Mikko Vahter is a Senior Payments Consultant at Qvik working with merchants, fintechs and financial institutions in the payments, commerce and loyalty space. He is also focuses on payment security and issues Qvik’s Safe Pay Certifications for paytechs. LinkedIn

 

 

 

Lähde on Postnordin verkkokauppakatsaus: https://www.postnord.fi/lataa_verkkokaupparaportti

Qvik is part of Helsinki Fintech Farm Community. Learn more from our website.